تیرچه بلوک چیست و مزایای استفاده از آن چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

تا چند دهه پیش، معماری و صنعت ساخت و ساز مدرن چندان رونق نداشت و بیشتر ساختمان های مسکونی و موارد کم اهمیت به صورت سنتی و بدون توجه به اصول علمی مهندسی سازه تهیه می شد. روش ها و مصالح جدید با گذشت زمان و رونق علوم مهندسی ساختمان، کم کم جایگزین نمونه های قبلی شد که در کیفیت و استحکام این سازه ها نیز تاثیر بسزایی گذاشت. استفاده از تیرچه بلوک به جای سقف های طاقدار یا شیبدار یکی از این موارد بود. این نوع سقف توخالی به طور قابل توجهی سبکتر از نمونه های کلاسیک است و در ساخت آن از مصالح کمتری استفاده شده است. به این ترتیب صرفه جویی بالایی در مصرف مصالح ساختمانی و هزینه های زیر حاصل می شود. از طرفی رعایت اصول مهندسی سازه باعث شده این نوع سقف در برابر عوامل فیزیکی و بلایای طبیعی مانند باد، طوفان و زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد. تیرچه بلوک در قسمت ایمنی سازه های نوین مورد استقبال بسیار سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است. بر این اساس امروزه اکثر پیمانکاران این روش ساخت و ساز را به روش های قدیمی ترجیح می دهند. با پیشرفت علم در این زمینه، حتی مصالح اولیه این نوع سقف جدید نیز دستخوش تغییراتی شده است و به عنوان مثال، یونولیت (پلی استایرن) و فوم های نسوز و سبک در بسیاری از موارد جایگزین بلوک هایی شده که سقف را سنگین کرده است. همچنین بلوک های سفالی به دلیل هزینه و وزن زیاد تا حد زیادی از فرآیند ساخت سقف حذف شدند.برا کسب اطلاعات بیشتر در این مقاله از فولاد ۳۶۹ با ما همراه باشید.

بلوک در سقف تیرچه بلوک چیست؟

بلوک در سقف تیرچه قطعه ای بتنی یا سفالی است که بین تیرها قرار می گیرد و در واقع هیچ باری را تحمل نمی کند و فقط برای قاب بندی تیرها استفاده می شود. ابعاد معمول این بلوک ها ۲۰*۴۰ با ارتفاع ۲۵ سانتی متر می باشد. در مواقعی که نیاز به استفاده از تیر با خرپا بلند است، ارتفاع بلوک نیز باید بیشتر باشد. در این مورد، ارتفاع بلوک می تواند به ۳۵ سانتی متر برسد. نوع بلوک بتنی کمی سنگین تر از بلوک سفالی است. وزن هر بلوک بتنی بسته به ابعاد آن بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو است در حالی که وزن هر بلوک بتنی سفالی بین ۷ تا ۱۰ کیلو است. در برخی کشورها بلوک ها را از مقوا، پلی استایرن یا مونولیت می سازند که در ایران رایج نیست. به طور کلی می دانیم که سطح بالایی بلوک ها با سیمان و سطح زیرین با گچ خاک و سفیدکاری سقف در تماس خواهد بود. بنابراین مشخص است که بلوک ها باید مقدار خاصی جذب آب داشته باشند. این مقدار بیش از ۲۰ درصد نیست. زیرا درصد بیشتر جذب آب باعث پوسیدگی بلوک و عدم کارکرد خوب سیمان و همچنین خشک شدن زودرس گچ می شود. در نتیجه یکنواختی سازه از بین رفته و احتمال ترک خوردن افزایش می یابد. از طرفی اگر جذب آب بلوک خیلی کم باشد، اتصال مناسب بلوک با سیمان در سطح بالایی و بلوک با گچ در سطح پایین کاهش می یابد.

مزایای سقف تیرچه بلوک

چرا باید از سقف تیرچه بلوک استفاده کنیم؟ یکی از دلایل اصلی سرعت نصب و راحتی کار است. نصب و اجرای سقف تیرچه بلوک بسیار سریع بوده و برای اجرای آن کار کمی نیاز دارد و بسیار مقرون به صرفه است. مزایای دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید؛ از جمله مقاومت بالا در برابر آتش، بهبود عملکرد صوتی و مقرون به صرفه بودن. در ضمن سقف تیرچه بلوک را می توان در هر شرایطی بدون نیاز به مهارت خاصی نصب کرد. همچنین تحت تأثیر هوای سرد یا مرطوب قرار نمی گیرد، بنابراین حتی در گرما یا سرمای شدید به عملکرد خوب خود ادامه می دهد و هیچ گونه کپک یا پوسیدگی ایجاد نمی کند. هر دو تیر و بلوک به راحتی در دسترس هستند.

  • به راحتی و به سرعت قابل نصب است

همان طور که گفته شد سقف های تیرچه بلوک برای تسریع روند ساخت و ساز طراحی شده اند. آن ها توانایی ایجاد یک سقف ایمن را به سرعت و به راحتی در هر شرایط آب و هوایی فراهم می کنند. حتی در شرایط نامساعد جوی نیز می توان آن را نصب کرد. از آنجایی که این سیستم برای نصب نیاز به مهارت های تخصصی ندارد، این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه در حین ساخت می شود.

  • به صرفه بودن

قیمت سقف تیرچه بلوک متفاوت خواهد بود، با این حال، این یک انتخاب مقرون به صرفه است و رایج ترین نوع سقف مورد استفاده توسط سازندگان خانه های بزرگ است، زیرا باعث صرفه جویی قابل توجهی در قبض های انرژی در آینده می شود.

  • عایق حرارتی و مقاومت در برابر آتش

سقف های تیرچه بلوک سطح بالایی از عایق حرارتی و مقاومت در برابر آتش را ارائه می دهند و همچنین به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. ساختمان های حاوی تیرچه بلوک می توانند با کاهش اتلاف حرارت از طریق سقف، در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. برای ایجاد عایق بیشتر در سقف های تیرچه بلوک می توان از مصالح جایگزین به جای بلوک های بتنی سنتی استفاده کرد. برای عایق بندی بیشتر می توان از بلوک های پلی استایرن منبسط شده (EPS) به جای بلوک های بتنی استفاده کرد.

  • سقف تیرچه بلوک نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد

سقف تیرچه بلوک بهترین انتخاب برای سازندگان مسکونی و تجاری است. آن ها نیازی به نگهداری ندارند و تحت تأثیر رطوبت، پوسیدگی یا حیوانات موذی نیستند. این ها برخی از مزایایی است که با نصب سقف تیرچه بلوک به دست می آورید.

معایب استفاده از سقف تیرچه بلوک

  • گچ به مرور زمان ترک می خورد
  • احتمال آتش سوزی و سرایت آن به سایر ساختمان هایی که از تیرچه بلوک یونولیت استفاده شده است وجود دارد.
  • اگر بتن بیش از حد روی سقف ریخته شود، ممکن است سقف در هنگام زلزله فرو بریزد.
  • اگر شابلون تیر به درستی اندازه گیری نشده باشد و در اندازه گیری کمبودی وجود داشته باشد دچار مشکل می شوید.
  • در صورت شدت زیاد زلزله، بلوک های سیمانی ممکن است خرد شده و سقف فرو بریزد.

تیرچه بلوک فولاد 369

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

در مرحله اول مقایسه باید با هر سیستم آشنایی کلی پیدا کنید. لذا جهت آشنایی با یکدیگر در ادامه به معرفی مختصر انواع سقف وافل و تیرچه بلوک می پردازیم. قبل از شروع بهتر است بدانید که سقف تیرچه بلوک عملکردی یک طرفه دارد به این معنی که بار سقف بر روی دو تیر مقابل تقسیم می شود. از طرفی سقف وافل می تواند عملکرد دو طرفه یا یک طرفه داشته باشد. عملکرد دو طرفه سقف نیز به معنای تقسیم بار روی چهار تیر است که در این صورت می توان سقف تیرچه بلوک را یک بار با سقف وافل یک طرفه و یک بار با سقف وافل دو طرفه مقایسه کرد.

تفاوت تیرچه بلوک با سقف وافل یک طرفه

در تعاریف بالا متوجه شدید که سقف وافل یک طرفه شباهت زیادی به سقف تیرچه بلوک دارد. هر دو دارای عملکرد یک طرفه هستند و می توان از آن ها برای دهانه های کوتاه استفاده کرد. تنها تفاوت آن ها در ضخامت سقف وافل است که اجرای سقف وافل یک طرفه ضخامت کمتری نسبت به تیرچه بلوک خواهد داشت.

تفاوت سقف وافل دو طرفه با تیرچه بلوک

برخلاف سقف وافل یک طرفه، تفاوت بین سقف وافل دو طرفه و تیر بلوک بسیار زیاد است. قبلاً اشاره کردیم که سقف وافل دو طرفه نیز دارای عملکرد دو طرفه است، به این معنی که بار ثقلی روی سقف به جای دو تیر در این سیستم بر روی چهار تیر توزیع می شود. در نتیجه اجرای سقف وافل دو طرفه ضخامت تیرهای اصلی کمتر می شود که هم از نظر زیبایی و هم از نظر هزینه تفاوت چشمگیری ایجاد می کند. تفاوت دیگر تیرچه بلوک با سقف وافل دو طرفه مربوط به بازشوها است. تیر بلوک در دهانه های کوتاه و سقف وافل دو طرفه در دهانه های بلند تا ۱۶ متر قابل استفاده است.

اجزای سقف تیرچه بلوک

  • سیستم خرپایی
  • پاشنه سفالی یا بتنی
  • کلاف میانه یا ژوئن
  • بتن پوششی
  • بلوک سیمانی
  • بلوک سفالی
  • یونولیت
  • آرماتور های افت و آرماتورهای منفی

از این سقف در ساختمان هایی که اسکلت آن ها بتنی و فلزی است استفاده می شود.

تیرچه بلوک فولاد 369

نکات فنی سقف تیرچه بلوک

  • ضخامت بتن قرار داده شده بر روی بلوک باید حداقل ۵ سانتی متر باشد.
  • فاصله بین تیرها باید ۵۰-۷۰ سانتی متر باشد.
  • عرض تیرها نباید کمتر از ۱۰ سانتی متر باشد.
  • فاصله بین دو بلوک در دو طرف تیر نباید کمتر از ۱۰ سانتی متر باشد.
  • در صورت استفاده از فوم یونولیت در سقف، از ضد حریق بودن یا کند سوز بودن آن مطمئن شوید.
  • تیرچه ها باید مطابق با میله پاشنه و آرماتور و زیگزاگ باشد.
  • دقت کنید که تیرها ترک نداشته باشند.

ترکیب بندی و ابعاد تیرچه بلوک

تیرچه های بلوک شامل بلوک های سفالی یا بتنی، توپر یا توخالی است که بر روی یک سری تیرها یا دنده های بتنی پیش تنیده موازی، معمولاً پیش ساخته، تکیه دارند. هنگامی که بلوک ها برای پرکردن بین تیرهای بتنی موازی قرار می گیرند، سطح کار پیوسته ایجاد می شود. راه های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. یکی شامل تیرهای T معکوس است که دارای لبه های پیوسته در بخش های پایینی خود هستند که پشتیبانی کامل از بلوک ها را فراهم می کنند. تیرها معمولاً 130 تا 250 میلی متر عمق دارند و می توانند تا 6 متر ساخته شوند. پروفیل تیرچه بستگی به دهانه، شکل بلوک و الزامات بارگذاری قرار می گیرد. چیدن تیرچه بلوک یک فرآیند سریع است. با فرض اینکه بلوک ها در دست هستند، کارگر می تواند هر پنج تا ده ثانیه یک شات را در محل خود بیاندازد. مشخصات بلوک این است که دارای ابعاد 440*215*100 میلی متر با ضخامت 3 یا 72 نیوتن بر میلی متر و قابلیت تحمل حداقل بار عرضی 3 کیلو نیوتن با دهانه 220 میلی متر می باشد. یکی از مزایای تیرچه بلوک عدم نیاز به دریچه (تکیه گاه) در سطح زیرین کف است، زیرا تیرچه های بلوک در هر انتها چه بر روی دیوارهای باربر داخلی و چه بر روی دیوارهای محیطی تکیه دارند. هنگامی که تیرچه های بلوک نصب می شوند، یک سطح کار پیوسته ایجاد می شود که در آن می توان کارهای بعدی را با خیال راحت انجام داد. اغلب از شن و ماسه سیمان برای پر کردن شکاف ها و جلوگیری از ورود حشرات و حیوانات موذی و همچنین برای کمک به سفتی هوا روی سطح بالایی استفاده می شود. همان طور که بالاتر گفته شد امروزه تیرچه بلوک مزایای زیادی دارد، به همین دلیل است که اکثر پیمانکاران ترجیح می دهند از این مصالح ساختمانی استفاده کنند.

تیرچه بلوک فولاد 369

جمع بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد، سقف های تیرچه بلوک محبوب ترین نوع سقف ساختمان به حساب می آیند و مزایای زیادی دارند. بنابراین برای ساختمان های چند طبقه بهترین انتخاب هستند. هدف از ساخت سقف ایجاد محیطی امن و راحت برای ساکنین ساختمان و جداسازی طبقات می باشد. در نتیجه در زمان اجرا باید تمامی نکات استاندارد رعایت شود. در این مقاله گفتیم تیرچه بلوک چیست و چه معایبی دارد اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است. به همین دلیل از این نوع سقف در ساخت و سازها استفاده زیادی می شود. اگر اهل ساخت و ساز هستید، از این محصول ساختمانی غافل نشوید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , خرپا , خرید و فروش آهن آلات , خرید و فروش آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ساختمانی , قیمت آنلاین آهن آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: